Relacja z Międzynarodowego Dnia Mózgowego Porażenia Dziecięcego.

Pełni entuzjazmu i zadowolenia wróciliśmy z dzisiejszych obchodów Międzynarodowego Dnia Mózgowego Porażenia Dziecięcego.

Spotkanie na basenie w Tychach przeprowadziliśmy w formie zabaw połączonych z nauką pływania prowadzonych metodą Halliwick.

Mieliśmy świetną grupę pływaków, którzy pod okiem wspierających rodziców-instruktorów, podążali za zadaniami wymyślonymi przez panią Jolę w formie podróży wodnej. Dzieci miały do zrealizowania wiele pływackich wyzwań, ale też śpiewaliśmy piosenki i wszyscy świetnie się bawiliśmy.

Po zajęciach w basenie czekała na nas zasłużona, słodka niespodzianka w Bistro Basen.

Dziękuję wszystkim za udział

koordynator Jola Balon

Jeszcze parę słów o założeniach zajęć w wodzie metodą Halliwick

Poprzez specjalnie zaplanowane zabawy realizowany jest program poprawy kontroli oddechu, pływalności i balansu ciała, czyli dążenie do niezależności pływaka w wodzie.

RYTM ODDECHOWY- budujemy wraz z rytmicznym ruchem.

Zbliżając twarz do powierzchni wody pływak automatycznie robi wydech.

Nie przesadzamy z intensywnością wydechu, aby nie doprowadzić do hiperwentylacji. Wstrzymywanie oddechu jest niewskazane bo zwiększa napięcie ciała, co z kolei zmniejsza wyporność.

W czasie zajęć staramy się utrzymać zanurzenie ciała instruktora i pływaka do poziomu barków,co daje najlepszy balans w pozycji pionowej.

Ciało w wodzie szuka stabilizacji- nie trzymamy pływaka za mocno tylko wspieramy tyle ile trzeba, aby łapał i gubił balans. Ważne, aby pływak poczuł swobodę ruchów wśród masy wody- wtedy jest aktywny.

Nie używamy żadnych pomocy, jedynie wsparcie instruktora(rodzica).

Zajęcia prowadzi lider grupy, rodzice pełnią funkcję instruktorów, a dzieci pływaków.

Zadanie instruktora(rodzica):

– zapewnić bezpieczeństwo pływakowi (odpowiednie wsparcie, mniejsze, lub większe, nie ryzykować)

– słuchać poleceń lidera grupy

– bacznie obserwować pływaka

– komunikować się z pływakiem- dopasowywać szczegóły zadania do indywidualnych możliwości

– budować zaufanie, bez lęku, bez zmuszania

– chwalić

– stopniowo budować dystans dla niezależności

Dla bezpieczeństwa należy zdjąć biżuterię i mieć obcięte paznokcie (pracujemy blisko ciało do ciała i można kogoś skaleczyć, co eliminuje pobyt w wodzie)

W wodzie panuje hałas- zachowaj uwagę i dostosuj się do poleceń lidera grupy. Mniej mówić, więcej pokazywać. Do wody wchodzimy razem.

Wszyscy mamy się dobrze bawić!